Перерахунок пенсій
Нижче викладено короткий нарис в цілому про те, що ми вкладаємо в поняття розрахунку розміру пенсії паралельно до перерахунку/нарахування, яке здійснюють регіональні управління Пенсійного фонду України. За змістом стаття орієнтована на людей, які вперше стикнулися з подібними питаннями, прагнуть розібратися в нових для себе термінах, отримати загальне розуміння ситуації, визначитись у подальших діях щодо захисту своїх прав відповідно до чинного законодавства.
В повсякденному житті першу роль грають не стільки прийняті Верховною Радою закони чи постанови ПФУ, а власне розмір нарахованої пенсії. Пропоную почати з джерел фінансування пенсійних виплат. Історія становлення теперішнього способу пенсійного забезпечення розпочалася з розпадом Радянського Союзу створенням Українського республіканського управління Пенсійного фонду, в 1991 році регіональних органів та, власне, започаткуванням виплати пенсій не коштами держбюджету як окремої статті разом з іншими соціальними виплатами, а коштами Пенсійного фонду. В подальшому розробка пенсійного реформування відбувалася відповідно до запровадженої в більшості європейських країн програми Міжнародного валютного фонду, проектуванням якої в Україні займалася компанія ПАДКО за підтримки USAID. Результатом багатьох років роботи та фінансування численних коштів стало прийняття Закону України «Основи законодавства України про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» 14.01.1998 року, прийняття основного пенсійного закону від 01.01.2004 року. По суті відбувається перехід від системи пенсійного забезпечення до системи пенсійного страхування, принципів системних виплат від державних пенсій до пенсійних виплат коштами Пенсійного фонду як незалежної неприбуткової організації. Важко заперечити – пенсійне реформування в Україні прямує позитивним шляхом, попри численні недоліки, дотримується ідеї загальнолюдської солідарності та субсидування - проте катастрофічні економічні, демографічні, культурні кризи останніх десятиріч зумовили нинішні реалії взаємин громадян з органами державної влади та регіональними управліннями Пенсійного фонду (які в свою чергу, на загальному фоні нестачі грошей, не рідко керуються власним тлумаченням чинних законів, по суті ухиляються від їх виконання, «до законодавчого врегулювання питання…»).
Стан нашого суспільства загальновідомий, зокрема той факт, що Ви читаєте статтю яка називається «Перерахунок пенсій», і саме існування цієї статті – свідчать про певні негаразди системи пенсійного страхування в цілому. Отже, ситуація породжує проблеми, проблеми – попит, попит – пропозицію. Багатьом не вдається розібратися серед підводних каменів пенсійного законодавства без кваліфікованої консультації і чимало юридичних фірм надають таку послугу. Проте, якщо вже пенсіонер вирішує звернутись до юристів “за перерахунком пенсії”, розрахунком її розміру, чи не найголовніше, про що треба потурбуватись — це далеко не вартість послуг фахівця чи відповідні гарантії якості, а про саме усвідомлення необхідності цього кроку. До того ж існують шахраї, які можуть за певну винагороду зробити перерахунок розміру пенсії, надавши результат обчислень, який іноді являє собою просто довільний набір цифр (не забувайте, що проведення розрахунку розміру пенсії першочергово є роботою Пенсійного фонду і в будь-якому разі перш ніж звертатися до приватних фірм варто поспілкуватись з інспектором за місцем проживання).
Наведу ряд причин провести розрахунок розміру пенсії паралельно до послуг з розрахунку пенсійного фонду:
- бажання вивести більший коефіцієнт зарплати під час оптимізації пенсії (вибір оптимального періоду зарплат для виключення з розрахунку, вибір п'яти років до періоду персоніфікації з більшим коефіцієнтом зарплати) - таку практику спричиняють випадки, коли інспектора пенсійного фонду серед наданих довідок про п'ять років зарплат вибирають ту довідку, яка в цілому дає кращий коефіцієнт та ігнорують те, що часто більший коефіцієнт дасть застосування в розрахунку даних, взятих з різних довідок, якщо вони стосуються одного безперервного періоду (по суті не вводять в програму всі дані, надані пенсіонером); після перерахунку пенсії працюючого пенсіонера пенсійний фонд іноді застосовує ті самі періоди, які виключаються з розрахунку, застосовані при нарахуванні, хоча нове обчислення (з урахуванням нових даних про заробітні плати) також може вплинути на загальний коефіцієнт тощо;
- оптимізація податкових виплат підприємців - попередні розрахунки корисні для оптимізації податкових відрахувань з декларованої заробітної плати підприємців, які планують вийти на пенсію. Порівняння різних варіантів запланованих відрахувань у співвідношенні з тим, як вони вплинуть на майбутній розмір пенсії, дає можливість оптимізувати такі виплати. Наприклад мають місце випадки, коли відрахування за певний період в максимальному розмірі, який береться для розрахунку пенсії (максимальна зарплата для розрахунку, якщо заробітна плата за відповідні періоди більша - для розрахунку береться встановлений максимальний розмір) по суті є невигідними підприємцю;
- необхідність мати додаткову інформацію під час судового провадження (зокрема в Європейському суді з прав людини), така як розрахунок розміру завданої матеріальної шкоди, спричиненої неправомірними діями управління пенсійного фонду;
- бажання додатково пересвідчитись в тому, що пенсія нарахована у відповідності до законодавства.
Крім того зауважу, що в більшості ситуацій, які потребують визначитись щодо подальшої поведінки у вирішенні пенсійних питань, надзвичайну превентивну користь має ознайомлення з основними пенсійними законами (посилання на них можна знайти на нашому сайті). Численні статті в мережі інтернет, в тому числі цей текст, часто містять окремі витяги з законів, не змальовуючи при цьому загальну картину, являють собою суб'єктивне узагальнення автора щодо того чи іншого питання – натомість власне закони містять вихідні дані, які в більшості випадків дають вичерпні відповіді в конкретній ситуації у всій її повноті. Знання положень законодавства необхідне на всіх етапах вирішення конфліктів з пенсійним фондом, результати приватних розрахунків не виконують функції офіційних документів - це лише джерела інформації, яку можна використати.
Часто лише поверхового ознайомлення з документами достатньо для розуміння того, чи є необхідність робити перерахунок. Як приклад наведу ситуацію з пенсіонерами, які здобули право на пенсію в дев’яностих роках чи раніше, не працювали з того часу, зараз отримують пенсію в мінімальному розмірі — нажаль в більшості випадків жоден паралельний розрахунок не виявляє способу встановити більший від мінімального розмір пенсії і часто єдина можливість переступити цей поріг з’являється зі здобуттям права на перерахунок з нинішніми показниками середньої заробітної плати та величини оцінки одного року страхового стажу. До того ж зауважу, що знання законів, ознайомлення з даними, що містяться на сайті комітету статистики достатньо, щоб провести перерахунок розміру пенсії самому. В пенсійному фонді розрахунок здійснюють спеціалісти, які мають відповідну кваліфікацію та досвід роботи, проте визначений законами порядок обчислення розміру пенсії цілком доступний.
Розпочавши дії щодо перевірки на дотримання законності при нарахуванні пенсії, слід морально налаштуватись на те, що в разі виявлення порушень, викликані на їхній основі конфлікти громадян з Пенсійним фондом умовно можна поділити на дві категорії. В першому випадку їх можна вирішити лише в судовому порядку. В такому разі інші шляхи оманливі — задовольняються далеко не всі питання, деякі з них можна вирішувати роками.
Щодо другої категорії справ інструктивні роз'яснення, якими керуються працівники пф в своїй роботі в переважній більшості випадків не перешкоджають врегулюванню спору в позасудовому порядку. До них умовно можна віднести: "відмову" від п'ятирічки до 01.07.2000 року; вибір іншої п'ятирічки (для розрахунку можна брати будь-які п'ять років зарплат до 01.07.2000 року); зміну періоду оптимізації (періоду зарплат, виключеного з розрахунку); включення до пенсійної справи та розрахунку нових даних.
Не слід розраховувати, що перспективу вирішення спірного питання, можна з'ясувати безпосередньо поспілкувавшись з інспектором пф, адже інформація, отримана при усному спілкуванні від початку не несе в собі юридичної сили та в подальшому не може бути використана як доказ, пенсіонер не зможе надати жодного документу, який би підтвердив те, що він отримав ту чи іншу інформацію від працівника пенсійного фонду. В сукупності з тим, що часто така інформація різниться з офіційною позицією, викладеною письмово, від початку вірним рішенням буде “спілкування” з установами пенсійних фондів лише у письмовій формі, навіть якщо потребується лише консультація або уточнення. Це також стосується вимог до пенсіонера піднести різноманітні довідки, виписки, підтвердження тощо, робити запити щодо них є одним з обов’язків Пенсійного фонду. Письмова відповідь не тільки надає аргументоване роз’яснення по суті — це документ, який може бути використаний в інтересах пенсіонера, і часто саме відсутність такого листування з пенсійним фондом унеможливлює позитивне врегулювання спору.
Судова практика з пенсійних питань в Україні, в свою чергу, гідна уваги голлівудських сценаристів, інакше не можна назвати ситуацію, коли привід подати до суду виникає у цілих категорій пенсіонерів, а деякі з них опиняються в ситуації, коли чесно відпрацювавши протягом життя та здобувши право на пенсію змушені спершу завітати до юристів, потім до суду і лише тоді "до ощадкаси". В першу чергу це стосується пенсіонерів, на яких поширюються дії законів Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; Про соціальний захист дітей війни; працюючих пенсіонерів, яким не пощастило робити перерахунок пенсії в період з 2009 року; пенсіонерів, які працювали за списком №2 виробництв, робіт, професій, посад і показників у періоди, коли не проводилась атестація робочих місць та багатьох інших, зокрема часто не виконуються норми законів Про наукову і науково-технічну діяльність, Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, Про освіту, Про державну службу.
Ліквідаторам аварії на ЧАЕС виплачується щорічна допомога на оздоровлення в розмірі, який не відповідає встановленому законом та становить значно меншу суму. До того ж законом передбачено право компенсувати кошти за організацію самостійного санаторно-курортного лікування. Схожа ситуація відбувається з виплатою підвищень до пенсії дітям війни.
У разі, якщо пенсіонер після призначення пенсії продовжував працювати, та набув додатково 24 місяці страхового стажу, провадиться перерахунок розміру його пенсії, в обчисленні якого застосовується “показник середньої заробітної плати працівників в середньому на одну застраховану особу в цілому по Україні... за календарний рік, що передує року перерахунку пенсії”. Проте пенсійні фонди при перерахунку в період з 2009 року застосовують показник середньої заробітної плати за рік (середній за три роки) який передує року призначення пенсії або 2007 рік. Приблизну кількість грошей, які пенсіонер в цьому випадку недоотримує щомісяця, можна розрахувати на калькуляторі двома операціями віднімання та однією множення. Припустимо є нарахований розмір пенсії, проте ми не робимо паралельного перерахунку, тож ані величина особистого середнього заробітку для розрахунку пенсій, ані коефіцієнт страхового стажу нам не відомі. Віднімемо від наявного розміру пенсії доплату за понаднормовий стаж (якщо пенсія більша від мінімальної, його величина складатиметься додаванням по одному відсотку від мінімальної пенсії за кожен рік понаднормового стажу; з січня по жовтень 2009 розмір мінімальної пенсії становив 544 гривні, у листопаді та грудні 573 гривні, з січня по березень 2010 року 695 гривень; квітень-червень 706 гривень, липень-вересень 709 гривень; у жовтні та листопаді 723 гривні; грудень - 734 гривні; з січня 2011 року - 750 гривень) та доплату в зв’язку з особливим статусом, якщо така є. Результат помножимо на 1,31395 (співвідношення середніх заробітних плат) якщо перерахунок робився в 2009 році, 1,37776 якщо в 2010 році тощо, більш детальну інформацію Ви можете отримати в статтях Перерахунок пенсії працюючим пенсіонерам та Про судову практику в справах щодо перерахунку пенсії працюючим пенсіонерам. Різниця між результатом, отриманим після множення та результатом, отриманим після віднімання і є кількістю, яка шукалася.
Підсумую: способом та порядком розрахунку розміру пенсії слід цікавитись та відповідно контролювати роботу пенсійного фонду щодо цього питання, адже нерідко ці дії можуть вплинути на розмір пенсії в бік її збільшення, не обов'язково шляхом оскарження в суді.
Коментарі
Пропоную надати нам для ознайомлення копії всіх наявних у Вас рішень судів, а також, по можливості, роздруківку програми пенсійного фонду (приклад роздруківки - http://pension.yur-consol.kiev.ua/images/Pryklad.png). У Вашому випадку послугу аналізу документів та висновки щодо порядку дій ми готові надати безоплатно. Контактна інформація - yur-consol.kiev.ua/index.php/uk/kontaktu.html
Вимога пенсійного фонду не відповідає нормам розділу ІІ порядку подання та оформлення документів - zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z1566-05/paran35#n35, крім того ст. 40 страхового закону передбачає обов’язкове застосування при розрахунку пенсії даних системи персоніфікованого обліку з 01.07.2000 року, до 2000 року - за бажанням пенсіонера (якщо право на пенсію виникло до 2016 року).
В цілому хочу зазначити, що вказана Вами причина відмови у нарахуванні пенсії не є характерною. Можу припустити, що працівник пенсійного фонду недостатньо зрозуміло пояснив Вам ситуацію, що склалася: можливо в пф виникли сумніви щодо стажу в даному періоді чи не вистачає даних для повної п’ятирічки (тобто прохання інспектора має рекомендаційний характер), або причина в іншому - в зв’язку з чим рекомендую Вам, в першу чергу, звернутися до пенсійного фонду письмово, щоб отримати аргументовану відповідь по суті.
Крім того хочу звернути Вашу увагу на послугу розрахунку розміру пенсії - yur-consol.kiev.ua/index.php/uk/rozrahunok.html, з домогою якої, зокрема, можна проконтролювати, чи пенсійний фонд застосовує найбільш оптимальний спосіб розрахунку пенсії серед усіх можливих.
У Вашому випадку, в першу чергу, потрібно звернутися до пенсійного фонду з заявою, у якій просити роз'яснити підстави застосування при перерахунку пенсії нової редакції ЗУ “Про державну службу” та вимагати провести перерахунок за старою редакцією Закону, з врахуванням рішення суду від 2015 року. Скоріш за все пенсійний фонд відмовить в задоволенні Ваших вимог (відповідно до практики, яка склалася на даний час). В подальшому потрібно оскаржити дії пенсійного до суду в порядку адміністративного судочинства (подавши адміністративний позов про зобов’язання вчинити дії). При підготовці позову особливу увагу слід звернути на формулювання резолютивної та мотивувальної частини позову (викласти їх максимально лаконічно та зрозуміло).
Зазначу, що на даний час склалася позитивна судова практика вирішення такого роду спорів.
Для того, щоб надати Вам повноцінну відповідь, нам потрібно ознайомитися з роздруківкою пенсійної програми Вашої мами (приклад роздруківки - pension.yur-consol.kiev.ua/images/Pryklad.png).
На розмір пенсії безпосередньо впливає показник середньої заробітної плати. Можу припустити, що при розрахунку розміру її пенсії був взятий показник середньої заробітної плати за 2007 рік. Позиція пенсійного фонду (в цьому плані) не відповідає чинному законодавству. Осучаснити показник можливо лише в судовому порядку, однак на даний час судова практика стосовно подібних спорів неоднозначна.
У вашому випадку спершу потрібно ознайомитися з роздруківкою пенсійної програми, провести додаткові розрахунки, зокрема із застосуванням більш сучасного показника середньої заробітної плати - тільки після цього робити певні висновки.
Розмір заробітної плати впливає на індивідуальний (помісячний) коефіцієнт заробітку. Проте у формулі розрахунку заробітної плати крім індивідуального коефіцієнту заробітку також присутній показник середньої заробітної плати по країні. Формула виглядає так: Зп = Зс х(Ск :К), де Зп - заробітна плата застрахованої особи для обчислення пенсії, (Ск:К) - індивідуальний коефіцієнт заробітку, Зс - середня заробітна плата по країні. Отримані Вами заробітні плати в кожному окремо взятому місяці є величинами відносними до розміру середньої заробітної плати по країні. Тобто чим більшу заробітну плату Ви отримували по відношенню до середньої по країні тим більший коефіцієнт заробітної плати (помісячний - Кз). Тобто за період з 2010 року по 2015 рік помісячний коефіцієнт заробітної плати буде розраховуватися шляхом ділення отриманої Вами заробітної плати у кожному місяці цього періоду на середню заробітну плату по країні. У випадку перерахунку пенсії Зс - середня заробітна плата по країні не змінюється, змінюватися буде лише (Ск : К), якщо ця складова формули збільшиться то відповідно повинен збільшитись і розмір пенсії.
Для більш детального аналізу Вашої ситуації потрібно провести розрахунок пенсії з врахуванням отриманих вами заробітних плат і набутого стажу - однак зазначу, що така перевірка може не виявити порушень законодавства з боку пенсійного фонду, адже при незмінному базовому показнику для розрахунку (середньої зарплати по країні), при розрахунку по стажу та зарплаті застосовується нова редакція страхового закону - що зокрема зменшує доплату за понаднормовий стаж, тому цілком можлива ситуація, в якій при суттєвому збільшенні коефіцієнтів зарплати за останні роки все одно вигідніше проводити перерахунок тільки по стажу.
Для того щоб надати Вам повноцінну консультацію нам потрібно знати який вид пенсії Вам призначено (в разі втрати годувальника, по інвалідності).
Крім того повідомляю Вас, що припинення навчання може повпливати на виплату пенсії в разі втрати годувальника.
Питання :
1.Чи правомірно стягувати борг який виник по вині працівника фонду?
2. Чи є срок позовної давності до перерахунків - 1-3-5років, чи можуть стягувати за любий період?
3. Чи за кожним збільшенням розміру пенсій ( зміна прожиткового мінімуму та інші підстави) пенсійний фонд повинен переглядати правильність первинного нарахування, щоб уникнути таких недоречностей?
В 2009 році, в звязку з досягненям пенсійного віку, йому було перераховано пенсію відповідно до його стажу але при перерахунку було внесено середню з/п по Україні за 2007 рік а не за 2008р.
В 2011 році вийшов на пенсію по віку але перерахунок пенсії йому зробили лише в розмірі стажу (+10uhy). Наскільки правомірно використання середньої з/п за 2007р. при нарахуванні пенсії в 2009 та перерахунку в 2011 році. Дякую
З нашої точки зору неправомірно в обох випадках, однак слід розуміти, що судова практика відносно застосування оновленого показника при перерахунку за ст. 42 страхового закону негативна, при досягненні пенсійного віку за ст. 26 - неоднозначна.
Державний службовець. У виданій мені довідці визначена сума заробітної плати для обчислення пенсії. Окремою графою визначена премія в розмірі 10% від посадового окладу. Однак моя фактична сума преміальних перевищує 10%.
Чи маю я право на перерахунок розміру своєї пенсії з урахуванням фактичної суми преміальних (з цієї суми нараховувались усі види податків)?
Якщо мова йде не про масовий перерахунок – з моменту звернення.
Ні, такої можливості чинне законодавство не передбачає - для розрахунку беруться показники зарплат за весь період персоніфікації (з 01.07.2000 року), частина з них оптимізується - з розрахунку виключаються до 10% місяців з низькими коефіцієнтами. Можливо у Вашому випадку буде доцільно застосувати п'ятирічку зарплат до 2000 року - в тому разі, якщо така наявна та її середній коефіцієнт зарплат більший, ніж середній коефіцієнт за період персоніфікації.
На даний час достатньо заяви про перерахунок.
На практиці є випадки, в яких пенсійний фонд приймає звернення про відмову від п’ятирічки без будь-яких застережень та нараховує пенсію в новому розмірі з наступного за зверненням місяця, так і випадки, в яких відмовляє з різних причин. Зокрема (на нашу думку безпідставно) посилаючись на те, що відмовитись від п’ятирічки можливо при перерахунку за ч.4 ст. 42, із набуттям 24 місяців стажу з моменту попереднього нарахування/перерахунку пенсії, тощо – в таких випадках, особливо якщо різниця розміру пенсії з п’ятирічкою та без неї суттєва, доцільно звернутися до суду. В своїх зверненнях ми просимо «виключити з розрахунку період з … до …».
Ознайомитись з тим, яким чином розраховано розмір пенсії та які доплати враховані до нього, можна з роздруківки пенсійної програми, яку може надати пенсійний фонд за місцем реєстрації. У випадку зменшення розміру пенсії – слід звернутись до пенсійного фонду письмово, без офіційної позиції пф надати однозначну відповідь, нажаль, не можливо.
С 03.10.1984 г. по 20.05.1996 г.- работал в Тресте "Київміськбуд-1"
С 03.10.1984 по 11.04.1985 г - принят на должность мастера
С 12.04.1985 по 24.03.1988 г .назначен прорабом
С 25.03.1988 по 28.11.1991 г. назначен старшим прорабом ( работал на строительстве Диагностического центра и Киевской городской больницы №31 на ул.Кондратюка ).
Вопрос; Могу ли я выйти на пенсию в этом (2017) году, т.е. на 4 месяца раньше, чем мне исполнится 60 лет используя Список №2, чтобы при начислении пенсии использовать к-т = 1,35, а не к = 1, который начнет действовать с 2018 года.
Если да, то какие документы необходимо иметь для предоставления в ПФ.
Спасибо.
На пенсію вийшов 2010 року. 60 місяців узяв з періоду до 1991 р. Пенсію нарахували, виходячи с середньої зарплати на 2007 рік (так розпорядилася прем*єр Тимошенко).
ЗАПИТАННЯ: чи можу я наполягти на перерахуванні пенсії з причини, що хочу надати "кращі" 60 місяців - з того ж таки сnажу до 1991 р.? І найголовніше: з якої середньої зарплати мні пенсію нарахують: 2007-й, як тоді це робили, 2010-й, коли я її оформляв чи 2017-й, коли робився перерахунок?
Щиро вдячний!!!
І, даруйте, ще одне запитання.Уже з приводу пенсії дружини.
Оформляла її в 2006 р. Стаж довідками підвердила (ми працювали в Туркменістані, Узбекистані, РФ, які стали іноземними державами, і отримати папери - ой, як непросто). А от "зібрати" докупи 60 місяцв стажу тоді не вдалося. Пенсію призначили, виходячи із того, що стажу 2 роки.
Згодом "програму масксимум" виконали. 30 жовтня відвідали свого (Подільського) відділення пенсійного фонду. Відовідь: ніхто ці папери переглядати не буде!
Чи законно це?
Особисто у мене склалося "неправове" враження, що існує негласна вказівка тим, хто працював на "клятий соціалізм", нічого не переглядати...
З повагою,
Микола.
Співробітниця, яка мене реєструвала, каже: "Оцю послугу ми НЕ надаємо".
Виникає справедлива, як на мій погляд, думка: чому?!! І відповідь: а ому, що там таке беззаконня, що ПФ боїться зливи судових позовів, які доведеться задовольняти.
Але ж з відвертим беззаконням треба боротися. Як, якщо більшість з нас, ошуканих, не юристи?
З повагою,
Микола.
В тому випадку, якщо я правильно зрозумів вхідні дані (1961 року народження, 5 років роботи за списком № 2, 2 роки строкової служби) - за наявності необхідного страхового стажу відповідно до п. 2 ст. 114 страхового закону Ви маєте право на зменшення пенсійного віку на 1 рік за кожні два з половиною роки роботи за списком № 2. Відповідно, за нявності повних 7 років, не вистачає пів року стажу за списком № 2 для призначення пенсії в цьому році, однак достатньо для призначення із набуттям віку 58 років. Більш точно можна сказати, ознайомившись з наявними у Вас документами.
Одночасно хочу зазначити, що необхідне роз'яснення у Вашому випадку також може надати пенсійний фонд.
На даний час Ваша мати набула право на пенсію за віком на загальних засадах, тому статус потерпілої внаслідок ЧК впливає в першу чергу на розмір пенсії, але не на набуття права її отримувати. Можу припустити, що проблема стосується доставки пенсії. Щодо підтвердження перебування на роботах по ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС, пропоную перевести спілкування з пенсійним фондом в площину письмової переписки - з метою отримати документально оформлену відповідь по суті питання.
протяжении 27 лет!!!Я помню В СССР функционировал прокурорский надзор, который следил за соблюдением законности и ставил на место чиновников.Больше слов нет чтобы перечислять беспредел прошлой и сегоднящей власти. Как говорится преступная эстафета продолжает... Граждане! включайте мозги...